Modules op ALASCA

   

Modules op ALASCA

Wij geven geen vakken, maar modules. In die modules krijg je les in verschillende vakken tegelijk. Wij denken dat leerlingen zich hierdoor niet hoeven af te vragen waarom ze iets leren; de samenhang tussen de vakken is namelijk duidelijk. Tijdens de modules gebruiken we zoveel mogelijk praktijksituaties en voorbeelden uit het dagelijks leven. Als het even kan, gaan we ook naar buiten. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van modules op ALASCA. 

In de modules zijn alle landelijke kerndoelen en eindtermen verwerkt. 

 

Kernmodule Amsterdam

Jaar 1

De module Amsterdam is een kernmodule op ALASCA, wat betekent dat het een hele belangrijke module is. Amsterdam is namelijk je directe leefomgeving. Je school staat er, misschien woon je er ook en wie weet ben je er zelfs geboren. Het is dus van belang dat je jouw leefomgeving leert kennen en begrijpen op allerlei verschillende facetten en niveaus. Hier nemen we op ALASCA de tijd voor: je volgt de module Amsterdam het hele jaar. Elke periode staat een ander vak centraal. In de eerste en tweede periode zullen we het vooral hebben over de geschiedenis en de aardrijkskunde van Amsterdam. In de derde en vierde periode over de kunst en de biologie in Amsterdam.

Module Identiteit en Subjectiviteit

Jaar 1

In deze module komen filosofie en kunst samen. Het woord identiteit betekent: wie je bent. Je stelt jezelf waarschijnlijk wel eens vragen als “wie ben ik?“, “waar kom ik vandaan?” en “wie wil ik worden?“. Deze periode ga je kennismaken met jezelf en met anderen: met jouw identiteit, hoe jij anderen ziet en hoe anderen jou zien. Dit heeft iets subjectiefs: het hangt er maar vanaf hoe jij er naar kijkt. Naast dat identiteit iets subjectiefs en individueels is, hangt je identiteit ook af van de cultuur en de tijd waarin je leeft. In deze module zullen wij daarom ook kijken hoe er door de tijd heen op verschillende manieren in de kunst en filosofie over identiteit is gedacht.

Je gaat een aantal belangrijke filosofische theorieën over identiteit leren, kijken naar verschillende uitingen van identiteit in de kunst en in kleinere groepen gesprekken voeren over kwesties die gaan over identiteit. Om deze module af te ronden maak je een collage over je eigen identiteit en je schrijft een filosofisch verslag over wat je geleerd hebt

Module Bewegingsanalyse

Jaar 2

Deze website maakt gebruik van cookies

Esprit Scholen neemt uw privacy zeer serieus, daarom maakt espritscholen.nl alleen gebruik van functionele cookies om de website goed te laten functioneren. De website gebruikt geen tracking of tracking cookies en toont geen advertenties. Waar het nodig is om gebruik te maken van functionaliteit van derden, wordt zoveel mogelijk gekozen voor een privacy vriendelijke oplossing.